מעגל כושר – מערך שעור
הרעיונות מאת:
חיים לנגפלד- מורה לחינוך גופני, בבית ספר יסודי וגני ילדים. מתמחה בגיל הרך ובמשחקי נופש ופנאי.
מאוריה שפירא- מורה לחינוך גופני, מלמדת כיתות א-יב. מתמחה בגיל הרך.

נושא ראשון: השעון
יעד: התלמיד יכיר את כיווני התקדמות השעון (עם/ נגד), ויזהה את מיקומן של הספרות העיקריות בשעון (3,6,9,12).
גילאים: הגיל הרך: גן, א-ב.
הציוד הנדרש: מעגל כושר לכל ילד.
כרטיסיות עם הספרות: 3,6,9,12
מהלך השיעור:
-
ריצה מסביב לחישוק. לשריקה- שינוי כיוון מספר פעמים.
-
עמידה בתוך שני רבעים סמוכים,רגל אחת בכל רבע. נתורים לפנים ולאחור. (למשל: מרבעים א+ד לרבעים ב+ג).
-
עמידה בתוך שני רבעים נגדיים (אלכסוניים). ניתורים לאלכסון שני, וחזרה. (למשל: מרבעים א+ג לרבעים ב+ד).
-
קפיצה ברגליים צמודות מרבע לרבע (א,ב,ג,ד)
-
הצגת הספרות 3,6,9,12. חלוקת כרטיסי הספרות והצבתם במקומות המתאימים.
הסבר: עמידה לפני החישוק, לפני הספרה 12. קפיצה לאחורX 2 (ברבעים ב,ג ו- א,ד),ובקפיצה השלישית ליד הספרה 6.עמידה ליד הספרה 6, קפיצה לצד אחד (ימינה) ליד הספרה 3, ולאחר מכן לצד שני (שמאלה). -
משחק הבילבולים:
-
ריצה סביב החישוק. המורה יכריז על הספרה, לידה הילדים יעצרו.
-
ריצה במרחב הכללי, בין החישוקים. המורה יכריז על ספרה, והילד יעצור ליד הספרה המתאימה, בחישוק הקרוב אליו ביותר.
*ניתן לספר סיפור ולשבץ בו את השעות הנ"ל. -
בהמשך ניתן להכריז על שתי ספרות יחד, רגל ליד כל ספרה.
-
כמו כן ניתן להוסיף מספר שלישי ולפרט: רגל אחת ליד הספרה___ רגל שניה ליד הספרה___, יד אחת ליד הספרה___.
דגש: יש לצרף ספרות קרובות, למנוע פישוק בלתי אפשרי.
-
כיוון השעון:
א. ריצה סביב החישוק עם כיוון השעון. (הסבר: כאשר עומדים בתוך החישוק, פונים ימינה). לשריקה- רצים בכוון ההפוך- נגד כוון השעון.
ב.ריצה במרחב הכללי לפי הוראות המורה:"עם כוון השעון" "נגד כוון השעון".
נושא שני: משימות למטרות שונות בעזרת מעגל כושר
ציוד: מעגל כושר לכל 2 ילדים או יותר.
דלגיות לפי מספר הילדים.
גילאים: ג-ו
|
המשימה |
הציוד |
המטרה |
|
|
1. |
ריצה במרחב הכללי עם כוון השעון. לשריקה- ריצה נגד כוון השעון. |
– |
חימום, חזרה על מושג "כיוון השעון". |
|
2. |
כל זוג ליד מעגל כושר. ריצה עם/נגד כוון השעון על פי הוראות המורה. |
מעגל כושר לכל זוג. |
חימום, הכנה לתרגיל הבא. |
|
3. |
קפיצות על פי הוראת בן זוג/המורה
|
מעגל כושר לכל זוג. |
שיתוף פעולה, קואורדינציה. |
|
4. |
בזוגות:כל ילד עומד בתוך 2 רב עים סמוכים מול בן הזוג (ניתן לאחוז ידיים), קפיצות עם ונגד כוון השעון מרבע לרבע. ניתן לעשות גם בשלשות ורבעיות. |
מעגל כושר לכל זוג. |
שיתוף פעולה, זריזות, קואורדינציה. |
|
5. |
בשלשות: קושרים 2 דילגיות לחישוק, אחת מול השניה. 2 תלמידים אוחזים בקצות הדילגיות. תלמיד שלישי מכניס רגליים ב-2 רבעים שונים. חבריו מסובבים את החישוק על הרצפה בעזרת הדילגית, עם כוון השעון, בזמן שהוא קופץ מחלק לחלק בלי לגעת בחישוק. |
דילגיות, מעגל כושר לכל שלושה. |
זריזות, שיתוף פעולה, תיאום בין שלושה. |
|
6. |
בשלשות: 2 האוחזים בדילגיות מטלטלים את החישוק מצד לצד,השלישי צריך לקפוץ מעל החישוק. |
דילגיות, מעגל כושר לכל שלושה. |
זריזות, שיתוף פעולה, תיאום בין שלושה. |
|
7. |
בקבוצות: 2 ילדים אוחזים בדילגיות ומטלטלים את החישוק. טור אחד מכל צד של החישוק. ילד מכל טור קופץ לצד השני של החישוק ועובר לסוף הטור הנגדי. |
מעגל כושר אחד. 2 דילגיות. |
זריזות, שיתוף פעולה, גיבוש קבוצתי. |
|
8. |
סמיכה קדמית, ידיים בתוך החישוק, רגליים בחוץ. על התלמיד להקיף את החישוק תוך הזזת ידיים ורגליים לסירוגין. |
מעגל כושר לכל ילד או זוג. |
חיזוק חגורת כתפיים וידיים. |
|
9. |
כנ"ל, כאשר הידיים בחוץ והרגליים בתוך החישוק. |
מעגל כושר לכל ילד או זוג. |
חיזוק חגורת כתפיים וידיים. |
נושא שלישי: משחק הראי בעזרת מעגל כושר
|
10 |
משחק הראי: בזוגות, סמיכה קידמית. ידיים בתוך החישוק, אחד מול השני. תלמיד א מזיז את ידיו כרצונו מרבע לרבע, וכן פנימה והחוצה.תלמיד ב מבצע בדיוק כמוהו. לאחר מכן מחליפים תפקידים. |
מעגל כושר לכל זוג |
חיזוק חגורת כתפיים וידיים, שיתוף פעולה בין שניים. |
|
11 |
בזוגות: ישיבה בסמיכת אמות. רגליים מתחת לחישוק, אחד מול השני. הרמת החישוק על ידי הרגליים – והורדה. |
מעגל כושר לכל זוג |
חיזוק שרירי בטן, שיתוף פעולה. |
|
12 |
סמיכת ידיים קידמית לפני החישוק. רגליים בפישוק משני צידי החישוק.ניתורים פנימה, החוצה, קדימה ואחורה,לפי הוראת המורה או בו הזוג. |
מעגל כושר לכל זוג או לכל אחד. |
חיזוק חגורת כתפיים, ידיים ורגליים. |



